Core Web Vitals van Google: is jouw bedrijf er klaar voor?

Met de introductie van Core Web Vitals wil Google extra aandikken waar het allemaal om draait in Search: gebruikerservaring. Het is daarom ook al meerdere keren aangekondigd dat Core Web Vitals een officiele ranking factor gaat worden. Dat betekent dus dat het gaat meetellen voor de vindbaarheid van websites (SEO).

Als je website een belangrijk kanaal is voor je onderneming dan kan je nu echt niet meer om Core Web Vitals heen draaien. Waarom is het dan zo belangrijk? En wat is het eigenlijk?

In dit blogartikel lees je hier meer over en laten we je zien hoe je snel je Core Web Vitals elementen kunt verbeteren. We zullen proberen niet teveel met technische termen te gooien;)

Wat zijn de Core Web Vitals?

De Core Web Vitals draaien dus allemaal om gebruikerservaring. Deze wordt gemeten aan de hand van drie factoren van een webpagina:

  • Pagespeed; hoe snel laadt de webpagina?
  • Interactiviteit; hoe snel is er interactie mogelijk op de webpagina?
  • Visuele stabiliteit; hoe stabiel is de webpagina tijdens het laden?

De drie onderdelen hierboven hebben door Google technische benamingen gekregen, namelijk:

  1. Largest Contentful Paint (LCP)
  2. First Input Delay (FID)
  3. Cumulative Layout Shift (CLS)

Bovengenoemde onderdelen vallen onder de bekende Pagespeed Insights van Google. Hier vallen ook zaken onder zoals het gebruik maken van HTTPS, mobiel vriendelijkheid van de webpagina etc.

Als je website goed scoort op Pagespeed Insights dan hebben de bezoekers op jouw website volgens Google een goede gebruikerservaring.

Largest Contentful Paint; maximaal 2,5 seconden

Largest Contentful Paint meet de grootste content die in de boven de vouw zichtbaar wordt. Dat kan per webpagina verschillen en op de ene webpagina een afbeelding zijn en op de ander misschien een video of een titelkop.

Hoe langer het duurt voordat de Largest Contentful Paint is geladen, des te lager is je score. Op dit moment zou je met een meting van max 2,5 seconden een goede score krijgen voor je Largest Contentful Paint.

Een slechte score voor Largest Contentful Paint kan te maken hebben met een trage server, render-blocking JavaScript en CSS, externe resources die traag laden of client-side rendering. Gelukkig heeft Google ook een uitgebreide handleiding om Largest Contentful Paint te verbeteren.

First Input Delay; binnen 100 milliseconden

First Input Delay meet de tijd tussen de interactie van een bezoeker en het moment dat de browser begint te laden. Dit kan bijvoorbeeld een klik van de bezoeker op een knop of link zijn.

Vaak gebeurd het dat als je op een knop klikt er eigenlijk niet veel op de voorgrond gebeurd. Op de achtergrond worden er dan misschien wel JavaScript bestanden geladen maar doordat er niks gebeurd ga je nog eens klikken, en nog eens klikken, tot je gefrustreerd raakt. En dan kom je er ook nog eens achter dat je zes keer een product in het winkelmandje hebt toegevoegd. Om dit te voorkomen is First Input Delay Google’s redder in nood.

Om een goede gebruikerservaring te hanteren moet volgens Google de First Input Delay niet langer duren dan 100 milliseconden. Een lage score op First Input Delay wordt veroorzaakt door teveel JavaScript. Gelukkig heeft Google ook een uitgebreide handleiding om First Input Delay te verbeteren.

Cumulative Layout Shift; maximaal 0,1 seconden

Cumulative Layout Shirt meer de visuele stabiliteit van de webpagina. Simpel gezegd doelt het op de onverwachte verschuivingen op de webpagina. Een verschuiving op een webpagina is veelal een element op de webpagina die van positie verspringt. Dit kan natuurlijk ook voor grote frustraties zorgen bij de bezoekers van je website.

Een goede score voor Cumulative Layout Shift is lager dan 0,1 seconde. Hoe groter de verschuiving / verspringing op de webpagina, des te meer impact dit heeft op de CLS score. Wederom is er door Google gelukkig een uitgebreide handleiding om Cumulative Layout Shift te verbeteren.

Core Web Vitals & je Google posities

Het is al een ruime tijd bekend dat Core Web Vitals een officiële ranking factor wordt. De Core Web Vitals update wordt ‘as we speak’ uitgerold en steeds meer SEO specialisten merken verschuivingen op in de Google zoekresultaten. Onder de SEO specialisten zijn de Core Web Vitals in ieder geval dé belangrijkste trend in 2021 als het gaat om SEO. Dit is vooral omdat Google ook voor het eerst ver van tevoren heeft aangekondigd dat ondernemers zich moeten voorbereiden op de grote ranking factor van 2021.

Hoe krijg je een visuele indicator in Google? Nu de eerste visuele indicatoren gespot zijn weten we dat je een Core Web Vitals indicator kan verkrijgen door:

  • regelmatig bezoekers krijgen op je website.
  • alle Core Web Vitals metrieken (LCP, FID, CLS) moeten 28 dagen groen scoren.

Snelle tips voor een groene score

  • Weg met je slider
  • Reduceer JavaScript activiteiten
  • Implementeer lazy loading
  • Optimaliseer en comprimeer afbeeldingen
  • Versnel je server responce tijd

Core Web Vitals tools

Hier vindt je handige tools om je website eens goed onder de loep te nemen en te werken aan verbeteringen. Op naar een groene score!

Ben jij klaar voor Google’s Core Web Vitals?

Wil jij een bestaande of nieuwe website klaarstomen voor de nieuwe ranking factor van Google? Wij helpen je graag met het behalen van een groene score (check ook onze score!). Wil je weten hoe of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen met jou naar de mogelijkheden.